söndag 27 oktober 2013

HET CURRYKYCKLING MED CASHEWNÖTTER, HÖGANÄS SALUHALL OCH EWALIE


Hoho, här ekar det på bloggen, det blir tyvärr dåligt med inlägg nuförtiden....och kära bloggvänner därute, jag läser era bloggar men har inte alltid tid att kommentera. 

Det här goda receptet är hämtar ur Ewa Skiöldebrands bok " Säsongens mat". Jag träffade nämligen henne när vi besökte "Höganas saluhall". Mer om mitt möte med Ewa lite längre ner...
I Ewas recept har hon rött råris men jag valde vanligt jasminris istället och istället för vanlig curry och gurkmeja tog jag Santa Marias curry/mango krydda. Detta är ett GI recept ( om man använder sig av rött råris), men jag har även räknat ut Viktväktarpoints på detta och då har jag använt mig av lättkokosmjölk.
Propoints är då:10 Pp

4 pers

600 g kycklingfilé
1 liten purjolök
1/2 blomkål
10 färska champinjoner
1/2 röd färsk chili
2 tsk curry/mango krydda
2 msk chilipulver
1 bit färskriven ingefära
10 cashewnötter
1 burk kokosmjölk

GÖR SÅ HÄR:

  1. Skär kycklingfiléerna i bitar. Strimla purjolöken, Tvätta blomkålen och dela den i småbuketter. Rengör svampen och skär den i skivor.
  2. Dela chilin och ta bort fröna i mitten. 
  3. Fräs kyckling, purjolök, ingefäran och den färska chilin i en stekpanna eller wokpanna. Lägg i blomkål och champinjoner. Tillsätt de andra kryddorna samt cashewnötterna och häll över kokosmjölken. Låt alltihop puttra i ca 5 min. 
Servera med ris och sallad.

För några veckor sen var jag och besökte "Höganäs Saluhall" som jag sett på andra bloggar. Jag bor bara ca 20-25 min därifrån och visste inte innan om att den fanns...Oj vilket paradis för en matbloggare, det gäller att ta med stora plånboken för där är mycket gott man vill ha. En restaurang finns en trappa upp och ett café ligger precis innan man går in i själva saluhallen. 






Nostalgi tablettaskar. Så goda dessa är, synd att dessa inte finns i dag. Zigzagen var en favorit hos mig. Nån som kommer ihåg tablettasken "Maja gräddnos", den var också himla god.


I Saluhallen denna dag stod Ewa Skiöldebrand och demonstrerade sina produkter "Ewalies glutenfria och ekologiska produkter". Gå in på hemsidan och läs mer på "Ewalie".

Ewa är utbildad inom kost- och näringslära. Hon är pionjär inom GI i Sverige och grundare av 3-stegsprogrammet i GI-metoden (Rivstart, Nystart och Balans), VSBF-metoden och Sveriges största GI-och hälsosajt GI Viktkoll. Ewa är också receptmakare, författare, föredragshållare och mediaprofil men framför allt är hon hälsoinspiratör och entreprenör.

Ewa har hjälpt tusentals människor, ung som gammal till bättre matvanor och ett friskare liv. Hon har förmedlat kunskap om hälsosam mat under många år.

”Nu vill jag ta den kunskapen ett steg längre och erbjuda människor att smaka hälsosam mat, vilket jag gör med stolthet genom EWALIEs produkter”- säger Ewa.




Ewalies produkter består av färdiga ekologiska och glutenfria mixer. Och här är även hennes bok "Säsongens mat" med många goda och enkla recept i.  




















15 kommentarer:

  1. Vilken underbar saluhall, dit får jag försöka åka när jag har vägarna förbi... :) Ewalies produkter har jag fått testa några stycken av, fräscha och bra!

    SvaraRadera
  2. Det är väl ungefär samma läge på min blogg. Det finns inte tillräckligt med tid helt enkelt.
    Jag är lite flitigare på IG och FB.

    SvaraRadera
  3. åh de där måste ja testa.ser riktigt gott ut.
    a ja kommer ihåg zig zag men de andra har ja aldrig hört talas om.va mkt gott de fanns i den saluhallen.yummi

    SvaraRadera
  4. Mamma Mia vilken härlig matmässa du har varit på! Där vill man verkligen ha stora plånboken med sig och köpa hem både ett och annat.

    Tack för du uppmärksammade mig på svarta texten till kommentarerna. Hoppas kunna fixa det snart. Kram

    SvaraRadera
  5. Åh, vad gott det låter, ska absolut testa. Kycklingrecept kan man aldrig få för många av.
    Det har lika på vår blogg under lång tid, dåligt med bloggandet. Lagar gör vi men sen blir det inte skrivet om det...

    SvaraRadera
  6. Mums vad gott :) Har en grym tävling på min matblogg så kika gärna in där och tävla om produkter värda över 1000 kr :)

    SvaraRadera
  7. Tina, vad fint och gott det ser ut när du lagat mitt recept med het currykyckling. Varför jag rekommenderar rött råris beror på att jasmin ris har högt GI. Riset klibbar vilket är ett tecken på mycket stärkelse och därmed högt GI. Att jag väljer gurkmeja i receptet beror på att gurkmejans inflammatoriska egenskaper: Gurkmeja innehåller curcurmin och i samband med svart peppar ökar upptaget av curcurmin. Fina bilder också från Höganäs Saluhall:-)

    SvaraRadera
  8. Den saluhallen gick inte av för hackor. Härligt inspirerande bilder! Och ett spännande recept. Fortsätt blogga du i din egen takt när du hinner... vi ser att du varit inne hos oss med dina "gilla-tryck" :)

    Kramizar!

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga bilder från saluhallen! Och currykycklingen lockar den också!

    SvaraRadera
  10. Vilken saluhall, väldigt annorlunda mot de gigantiska matbutikerna, dock så mycket mer inbjudande.

    SvaraRadera
  11. Men vilken fin saluhall och vilken god gryta det ser ut att vara.

    kram Lena från make a head fodd som inte heller hinner blogga så mycket numera.

    SvaraRadera
  12. Oj vilken fin saluhall! Älskar att gå och botanisera i såna. Gott med ett recept med blomkål i. En grönsak som jag jobbar på att både min familj och jag ska uppskatta lite mer.

    SvaraRadera
  13. Vilken fin saluhall! Kycklingen ser väldigt god ut!

    SvaraRadera
  14. Verkligen! Jag instämmer med Må gott! Och vilka fina råvaror!

    kram

    SvaraRadera