tisdag 4 juni 2013

KYCKLING PROVENCALE


Idag kommer en ny kategori här på bloggen. Min man har bestämt sig för Beach 2013 och därför kommer det att bli lite lättare mat här på bloggen. Jag får tänka om lite nu och vara lite strikt när jag går efter recepten Jag måste dock kompensera med lite goda kakor för min egen skull och annat gott så tro för guds skull inte att det kommer försvinna från bloggen. 

4 pers

700 g kycklingfilé
2 tsk smör
2 dl hönsbuljong
600 g potatis
2 tsk olja
100 g färskost (max 15%)
1 vitlöksklyfta
 2 msk persilja

GÖR SÅ HÄR:

  1. Skala och skiva potatisen, lägg i en ugnsform och ringla över olja, lite salt och peppar och blanda om.  Stek i ugn 225 grader ca 30 min. Rör om någon gång under tiden.
  2. Krydda kycklingfilén med salt och peppar. Bryn i smör och efterstek i ugn ca 20 min. Koka ur stekpannan med buljong och koka tills den reducerats till hälften. 
  3. Ta ut potatis och kyckling, skiva kycklingen och lägg ovanpå potatisen. 
  4. Blanda samman färskost, pressad vitlök och hackad persilja, klicka på det på filéen. Sätt in i ugnen i ca 4-5 min. Servera med skysås och sallad.
10 Propoints/pers
                                                                                                                        









4 kommentarer:

  1. Mums ser gott och fräscht ut. Ja det där med att ha hus är någon sorts hatkärlek ; ) kram Sofia som älskar att slippa att reta mig på grannar som drar möbler mitt i natten ; )

    SvaraRadera
  2. Gott, gott! Jag älskar kyckling i alla möjliga varianter och kombinationer! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera