tisdag 23 oktober 2012

LASAGNE


Lasagne är en av de få maträtter vår son äter hemma, alla har ju sin egen smak på köttfärssåsen. Här kommer mitt recept iallafall. Jag använder samma till spaghetti.

4-5 per

ca 10 lasagneplattor
500 g köttfärs
1 gul lök
2 msk tomatpuré
2 msk ajvar relish
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad basilika
1 fond du chef beef
1 tsk mörk soja
400 g krossade tomater
2-3 msk grädde eller mjölk

Ostsås:

4 msk vetemjöl
7 dl mjölk
2 msk smör
4 dl riven smakrik ost

GÖR SÅ HÄR:

  1. Skala och hacka löken. Fräs den i smör i en stekpanna. När löken är mjuk och glansig tillsätt köttfärsen och stek den färdig. Salta och peppra. Tillsätt tomatpuré och ajvar relish och stek vidare nån minut. 
  2. Tillsätt oregano, basilika, fond du chef, soja och krossade tomater. Låt puttra några minuter. Tillsätt grädde eller mjölk.
  3. Under tiden köttfärssåsen puttrar gör du ostsåsen.
  4. Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken och fettet. Koka upp under omrörning och koka 3-5 min. Rör ner 3 dl riven ost.
  5. Bred ut hälften av ostformen i en smord form ca 20x30 cm. Varva plattorna i tre lager med färssåsen i de två mellanlagren. Bred ut resten av ostsåsen överst. Strö över resten av den rivna osten.
  6. Gratinera mitt i ugnen i 225 grader i ca 20-25 min.


5 kommentarer:

  1. sv: Tack så jättemycket :))

    Åh, lasagne är något av det godaste jag vet!

    SvaraRadera
  2. Nu blev ja sugen på lasagne,en av mina favoriter

    SvaraRadera
  3. Ja lasagne gillar vi här också!
    Finas mammis

    SvaraRadera
  4. Älskar lasange : ) tack för inspirationen kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Så gott och vilken fin bild du har fått till!

    SvaraRadera