måndag 23 april 2012

BRÖD MED SNABBSURDEG

 
Det här brödet blev väldigt syrligt och gott. Gjord på en fördeg som stått i rumstemperatur 1 dygn.
Brödet har bra struktur då det innehåller både havregryn och havrekli.

2 bröd

Fördeg:
50 g jäst
3 dl ljummet vatten
3 dl rågsikt

Andra degen:
7 dl vatten
2 msk salt
2 msk matolja
12 dl rågsikt
2 dl havrekli
1 1/2 dl havregryn
6 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR:

  1. Första degen. Blanda vatten och jäst. Tillsätt rågsikt och rör till en jämn smet. Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur 1 dygn.
  2. Dag 2: Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen i maskin i 10 min. Jäs i bunken i 30 min.
  3. Häll upp degen utan att arbeta den på bakbord. Dela i två delar. Forma till bröd, degen är kladdig.
  4. Sätt in bröden i 250 grader i 10 min, sänk därefter värmen till 200 grader och låt bröden stå inne i ytterligare 30 min.

3 kommentarer:

  1. Mums vad gott =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

    SvaraRadera
  2. åh va härligt de ser ut,perfekt slipper man vänta 3-5dagar på surdegen.
    Tack för tipset

    SvaraRadera