torsdag 12 april 2012

SLOTTSSTEK



En klassisk söndagsmiddag är väl ändå stek...I söndags gjorde jag slottsstek, serverade färsk potatis till.

ca 6 pers

ca 1 kg bog eller fransyska
2-3 gula lökar
2-3 morötter
6 kryddpepparkorn
6 vit-eller svartpepparkorn
1 lagerblad
6 ansjovisfiléer
1 msk vinäger
1 msk sirap eller farinsocker
3 dl vatten

Sås:
6 dl vätska (sky+vatten)
1 köttbuljongtärning
3 msk vetemjöl
1 dl grädde

GÖR SÅ HÄR:

  1. Bryn steken och salta den. Skala lök och morötter och skär dem i bitar. Lägg lök, morötter, pepparkorn, lagerblad och ansjovis runt steken.
  2. Tillsätt vinäger, sirap eller farinsocker. Späd med vatten i omgångar och efterstek under lock på svag värme 1 1/4- 1 1/2 timme eller tills innertemperaturen är 75 grader. Ta upp steken och gör såsen.
  3. Sila och mät upp skyn, tillsätt vatten och köttbuljong. Vispa ut mjölet med lite av vätskan till en slät redning. Koka upp skyn, rör ner redningen och koka 3-5 min. Tillsätt grädden och smaka av.
Skär köttet i tunna skivor och servera med potatis, sås och grönsaker.



5 kommentarer:

  1. Det var så länge sedan jag tillagade en vanlig stek. Så gott!

    SvaraRadera
  2. Söndagsstek, det är väl verkligen söndagsmat om nåt!

    Hoppas du får en härlig helg!

    SvaraRadera
  3. Jodå, stek är klassiskt... bara jag som inte äter det! ;) Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Åh vad gott med stek. Var ett bra tag sedan som jag gjorde det.
    Sv: Jo, jag blev också helt frälst när jag gick på mässan. Vi var tvungna att gå där ifrån, eller det var snarare maken som släpade mig därifrån för annars hade vi inte haft några pengar kvar överhuvudtaget!!

    SvaraRadera
  5. Åh de här är sååå gott,varför har inte ja ätit detta på hur länge som helst,måste pröva

    SvaraRadera