söndag 29 januari 2012

MEXIKANSK GRYTA



Det här receptet hittade jag i en gammal Viktväktarbok. Hur gott som helst. Passa på att göra en stor laddning när du ändå håller på med långkok. För en gryta ska koka i många timmar. I receptet står det att det ska koka i 20 min, men det är alldeles för lite. Köttet ska ju bli så där mört och gott.

4 pers

500 g högrev
2 msk kinesisk soja
4 dl köttbuljong
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1/2 rotselleri i bitar
1 stor morot i slantar
1 msk tomatpuré
1 tsk salt
3 msk chilipulver
svartpeppar
2 msk vetemjöl
1/2 dl vatten
1 grön paprika

GÖR SÅ HÄR:

  1. Skär köttet i grytbitar och bryn dem. Lägg över i gryta. Vispa ur stekpannan med vatten och tillsätt det samt köttbuljong i grytan. Tillsätt soja, tomatpuré och chilipulver.
  2. Låt det koka i minst 2 timmar.
  3. Pressa i vitlöken. Lägg i rotsellerin och moroten. Låt koka ytterligare i ca 20 min. 
  4. Blanda vetemjöl och vatten till en redning och häll i grytan. Tillsätt tärnad paprika och låt puttra i några minuter.
  5. Servera med ris.


5 kommentarer:

  1. ojdå, 20 minuter det kan man kalla snabbmat:)

    SvaraRadera
  2. Mmm... Så gott med grytor som får puttra en stund och köttet blir riktigt mört.

    SvaraRadera
  3. Men tack! Ligger ett kilo högrev i frysen och inte vetat vad jag ska göra med det. Detta blir det, perfekt :-)

    SvaraRadera
  4. a håller med,tar runt 2,5tim då ja gör,och köttet går så där sönder i munnen,helt underbart gott och detta ser riktigt mumsigt ut.

    SvaraRadera
  5. Ser gott ut för vegetarianer för mig får det bli med Quorn och då kokas det naturligtvis inte såå lång tid! ;)

    SvaraRadera