tisdag 1 november 2011

DUMLEMUFFINS


Vi skulle göra muffins idag, som Albin vår son säger "sockermuffins" och då kom jag på att vi kunde göra dumlemuffins. Han älskar dumle. Jag hade tänkt mig dom här nya med pepparkakssmak, men dom fanns inte. Dumlen gick ner till botten och la sig så det blev väl sådär...

16 st

100 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 påse dumlekola

GÖR SÅ HÄR:

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Smält smöret och tillsätt mjölk. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Rör i den ljumma vätskan.
  3. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten.
  4. Placera ut pappersformar i en muffinsform och fyll formarna till 2/3 med smet.
  5. Tryck ner en dumlekola i varje muffins.
  6. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min.





1 kommentar: