tisdag 27 september 2011

AMERIKANSKA COOKIES MED VIT CHOKLAD


ca 30 st

300 g smör
2 1/4 dl strösocker
21/2 dl brun farin
2 ägg
3 tsk vaniljsocker
7 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
4 msk kakao
200 g vit choklad

GÖR SÅ HÄR:

  1. Smält smöret. Vispa ihop ägg, strösocker, farinsocker och vaniljsocker. Blanda i det smälta smöret och vispa in ordentligt.
  2. Blanda i resten av ingredienserna tills smeten blir som en stor "fudgeboll", ganska seg och kolaaktig, då blandar du till sist i hackad vit choklad.
  3. Dela upp smeten i mindre bollar och platta ut dom lite på en bakpapperklädd plåt. 
  4. Grädda i 175 grader i 10-12 min.


2 kommentarer:

  1. Jag använde detta recept idag och gjorde mina första cookies någonsin! Dom blev ganska kletiga, men jag har inte låtit dom svalna helt ännu så de kan bli hårdare. Annars var de goda. Lite milda i smaken, så om man tycker om stark kakaosmak kan man ta i en extra msk kakao eller två! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du provade dom här kakorna, dom brukar bli hårdare när dom svalnat, mina blev det iallafall...
      Självklart kan man ju ta mer kakao om man tycker om det :)

      Radera