måndag 15 augusti 2011

NYPONBRÖD I LÅNGPANNA


25 bitar

6 dl vatten
50 g jäst
3 dl grahamsmjöl
1 dl linfrö
3 msk nyponpulver
6 dl vetemjöl
2 tsk salt

GÖR SÅ HÄR:

  1. Lös jästen till degen i det ljumma vattnet.
  2. Blanda ner allt utom vetemjölet och saltet. Rör några minuter och tillsätt sen vetemjölet. Knåda sen ca 10 min med degblandare. Tillsätt salt och kör ytterligare 5 min. Låt degen jäsa ca 30 min.
  3. Tryck ut degen på bakplåtspapper. Degen ska vara ganska lös. Pensla med filmjölk eller mjölk och strö över lite linfrö.
  4. Skär degen i rutor med vass kniv, ta gärna lite olja på så fastnar inte kniven så lätt.
  5. Låt nu brytbrödet jäsa till dubbel storlek, 40-60 min.
  6. Baka av i 250 grader i 18-20 min.
Serveras nybakade, går fint att frysa i plastpåse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar