tisdag 16 augusti 2011

LYXIG ÄPPELKAKA


1 bitar

PAJDEG:
3 dl vetemjöl
3/4 dl florsocker
2 äggulor
100 g smör
1 msk mjölk

FYLLNING 1:
4 äpplen, tex Aroma eller Gravensteiner
1 dl strösocker
1/2 dl vatten
1 vaniljstång
2 msk calvados
50 g smör

FYLLNING 2:
4 äpplen, tex Ingrid Marie eller Gravensteiner
2 msk smält smör
3 msk strösocker
2 krm mald kanel

GÖR SÅ HÄR.

  1. Blanda samman alla ingredienser till pajdegen i matberedare och kör till en deg. Tryck ut degen i en låg pajform (27 cm) med löstagbar kant. Ställ kallt. Sätt ugnen på 200 grader
  2. FYLLNING 1: Skala och kärna ur äpplena. Tärna dem och lägg dem tillsammans med socker och vatten i en kastrull. Snitta vaniljstången på längden och lägg i den. Koka på svag värme till äppelmos ca5 min. Ta upp vaniljstången och skrapa ut fröna och tillsätt dem. Rör ner Calvados och smör. Mixa med mixerstav.
  3. Tryck folie runt kanten så att degen inte glider ner under gräddningen. Nagga pajskalet med gaffel, förgrädda mitt i ugnen ca 12 min. Bred ut moset i det förgräddade pajskalet.
  4. FYLLNING 2: Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt. Lägg dem i ett fint mönster över hela pajen. Pensla med smör. Strö över socker och kanel. Grädda pajen ca 30 min mitt i ugnen tills den får fin färg. Servera med vaniljsås eller glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar