tisdag 9 augusti 2011

HAVRETEKAKOR


10 st

5 dl mjölk
4 dl havregryn
1/2 msk salt
1 msk ljus sirap
150 g smör
25 g färsk jäst
8-9 dl vetemjöl special

GÖR SÅ HÄR:

  1. Värm mjölken till ca 50 grader och häll i havregrynen, salt och sirap. Låt blandningen stå och svälla i ca 20 min.
  2. Smält smöret och rör ner det i grynblandningen.
  3. Smula ner jästen och blanda ordentligt.
  4. Tillsätt vetemjölet lite i taget tills det blir en lös deg.
  5. Jäs degen under bakduk till dubbel storlek i ca 30 min.
  6. Sätt ugnen på 225 grader.
  7. Knåda degen på ett mjölat bakbord, dela den i tio bitar och kavla ut till runda tekakor ca 1 cm tjocka.
  8. Nagga dem med en gaffel och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 min.
  9. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.

1 kommentar:

  1. Ja tack, för nybakade sådana till min frukost i morgon ;o)

    Kram Malin

    SvaraRadera