måndag 8 augusti 2011

FIBERBULLAR

5 dl vatten
25 g jäst
2 dl kruskakli el. vetekli
1/2 dl linfrö
2 dl havregryn
3 msk olja
11 dl vetemjöl
1 tsk salt

GÖR SÅ HÄR:
  1. Lös jästen i det ljumma vattnet. Blanda ner allt utom saltet och knåda ca 10 min med degblandare. Tillsätt salt och kör ytterligare 5 min. Låt degen jäsa ca 20 min.
  2. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 18 bitar. Rulla till bullar och platta till dem lite. Sätt på bakplåtspapper. För finare yta kan du nu pensla med filmjölk
  3. Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, 30-60 min. ( Om du vill kalljäsa bullarna i kyl över natten täcker du dem istället med plast och sätter in i kylen). Ta ut några minuter innan de ska gräddas på morgonen.
  4. Baka av bullarna i 250 grader i 10-12 min. Låt svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar