söndag 29 september 2013

TONFISKGRATÄNG MED TOMATER



Den här rätten passar bra till vardags, koka potatisen dagen innan så är den snabb och enkel att göra dagen efter. Servera den med en sallad.

4 pers

800 g kokt, kall potatis
1 purjolök
1 tsk olja
1 burkar tonfisk i vatten
3-4 tomater
1 dl creme fraiche
1 dl mjölk
2 ägg
1 msk curry
salt, peppar
1 dl riven ost

GÖR SÅ HÄR:

  1. Skär potatisen i skivor. Skölj, ansa och strimla purjolöken. Fräs purjon mjuk i olja i en stekpanna. 
  2. Låt tonfisken rinna av. Varva potatis, purjo och tonfisk i en lätt smord ugnssäker form. Skölj och skiva tomaterna och lägg dem överst i formen. Vispa samman fraiche, mjölk, ägg och kryddor. Häll blandningen i formen och strö över osten. Gratinera mitt i ugnen i 200 grader, ca 25 min.

8 kommentarer:

  1. Det är en liten sorg för mig att min sambo äntligen erkänt att han inte tycker om tonfisk, för jag älskar det. Passar på att äta det när han är iväg... ;)

    SvaraRadera
  2. Åh vilket bra recept! Toppen när man kan förbereda lite dagen innan :)

    Kram Madame Edith

    SvaraRadera
  3. Låter jättegott! Tonfisk och curry är smaskig kombination! Blev nu sugen på tonfiskröra med currymajonnäs... :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Mums! Jag älskar tonfisk men det gör INTE min sambo, haha. Jag får göra denna till mig själv. Kram!

    SvaraRadera
  5. Så gott och så enkelt! Det här ska jag prova att göra.

    SvaraRadera
  6. Så bra med mat som man kan ha förberett så mycket på, och när allt dessutom ska mer i en och samma form. Perfekt middag när det ska gå undan och smaka gott, speciellt när man gillar tonfisk som vi gör:)

    SvaraRadera