söndag 7 juli 2013

HICKORYGRILLAT LAXSPETT MED MAJS OCH AVOKADOSALSA


Här kommer en ny variant på fredagstacomys. Istället för vanligt köttfärs och dom vanliga tacotillbehören kan man ha grillad lax i med en avokado och bönsallad till. Mums, detta var riktigt gott får jag säga. 
Propoints: 16

4 pers

1 rödlök
400 g kidneybönor på burk
340 g majs
300 g tacosås (salsa)
1 lime
1 avokado
500 g laxfilé
4 msk färdig hickorybarbeque sås (Glaze)
2 msk creme fraiche 34%
1 tortilla whole wheat
salladsblad

GÖR SÅ HÄR:

  1. Skala och hacka rödlöken. Häll av spadet från bönorna och majsen och skölj. 
  2. Blanda lök, kidneybönor, majs och salsa. Smaksätt med salt, peppar och limesaft. Dela avokadon och skär den i tärningar. Blanda ner den i salsan.
  3. Trä upp laxtärningar på spett. Pensla på barbequesås på laxen och grilla ca 2 min på varje sida. Pensla under tiden med mer sås.
  4. Servera laxspetten i tortilla bröd med salsa och creme fraiche.




12 kommentarer:

  1. Hickory gillas men jag har inte själv testat på ex quorn. Köper man bbq-såsen i den vanliga matbutiken? Låter gott, ska jag testa vid tillfälle med soja eller korv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, finns vid de färdiga grillmarinaderna/såserna!!

      Radera
  2. Ser gott ut! Ha det bra, kram!

    SvaraRadera
  3. Låter jättegott med laxspett! :) Kul kryddning också!
    Ha en toppen dag!
    Kram!
    //Lana

    SvaraRadera
  4. Mums så gott! Vilken sommar-feeling :)

    SvaraRadera
  5. Gott och lite annorlunda med lax istället för den "tråkiga" färsen. Ser smarrigt ut! Imorgon ska jag också ha lax på menyn tror jag. Passar perfekt i denna sommarvärmen. :)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Måste testa den såsen! Den låter väldigt god och jag är nyfiken på smaken! Kram

    SvaraRadera
  7. Låter gott, jag byter laxen mot kyckling eller kanske ett vegetariskt alt. Snygg bild också, blir sugen på att hugga in :)

    SvaraRadera
  8. Åh härligt! Jag är svag för texmex, så tar med mig det här tipset!

    SvaraRadera
  9. Vi kan inte mer än hålla med de andra, jisses så gott det låter! Vi kommer absolut att prova, på ett eller annat sätt:)

    SvaraRadera
  10. Mums vad gott det lät med hickorygrillad lax... riktigt somrigt och lyxigt enkelt! :)

    SvaraRadera
  11. Å vad mycket gott du alltid lagar och bakar. Det här receptet ska jag verkligen prova. Ha det bra i solen Karin

    SvaraRadera