måndag 18 februari 2013

INDISK BÖNSOPPA


En värmande och god vegetarisk soppa som är billig och mättande. Denna gången var det min man som gjorde den och han gillar stark mat, jag gillar lagom stark mat, det ska gå och äta. Han dundrade däremot i rejält med cayennepeppar. Fast det var yogurt till var den för stark, Dagen efter i lunchlådan var den ännu starkare, jag kunde inte äta den. Så gör inte som min man och ta för mycket cayennepeppar.

4 pers

1 gul lök hackad
1 vitlöksklyfta
1 squash tärnad
1 msk olja
1 tsk curry
400 g passerade tomater
2 buljongtärningar (grönsak eller kött)
6 dl vatten
2 1/2 dl grädde
1 tsk garam masala
1/2 tsk salt
1/2 krm cayennepeppar
1 burk röda bönor, 400 g

Servering.
matlagningsyoghurt

GÖR SÅ HÄR:

  1. Fräs lök, vitlök och squash i olja. Tillsätt resten utom bönorna. Sjud 5 min.
  2. Skölj bönorna och lägg i dem. Koka upp.
  3. Servera med matlagningsyoghurt.


7 kommentarer:

  1. åå men så gott!! =D

    SvaraRadera
  2. Låter jättegott! En soppa i min smak, men inte för starkt :)

    SvaraRadera
  3. Mmmmmm, så gott det låter! Älskar indiska smaker.Kanske till och med ett naanbröd till? :)

    SvaraRadera
  4. Vilken soppa :-D
    Ser jättegod ut !

    Hoppas du får en riktigt fin onsdag

    Jenny

    SvaraRadera
  5. Vegetariskt och indiskt, gillas gillas! *L*

    SvaraRadera