fredag 22 februari 2013

DULCHE DE LECHE PANNACOTTA


Ojojoj, det här är nog den godast pannacottan jag ätit, med karamelliserade pekannötter som har lite flingsalt i sig. Den söta pannacottan möter de saltsöta nötterna. Receptet hittade jag hos Helenas fina blogg Bara en kaka till.

6 pers

1 burk sötad kondenserad mjölk (eller köp färdig dulche de leche, som även heter karamelliserad mjölk)
5 dl grädde
3 gelatinblad

GÖR SÅ HÄR:

  1. Ta bort etiketten från burken med kondenserade mjölken och lägg i en kastrull med vatten. Vattnet ska täcka burken helt. Koka i 3 timmar, se till att burken alltid är täckt med vatten, fyll på hela tiden. Annars kan den explodera. Låt burken svalna innan den används.
  2. Lägg geletinbladen i blöt i 5 min. Värm upp grädden i en kastrull och ta den från värmen när den precis börjat koka. Rör ner dulche de lechen och rör med en handvisp tills allt löst sig.
  3. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem. 
  4. Häll sen upp i formar och låt stå i kyl i minst 6 timmar, gärna över natten. 
Karamelliserade pekannötter:

100 g pekannötter
0,75 dl råsocker
0,25 dl vatten
1 rågad tsk flingsalt

GÖR SÅ HÄR:

  1. Hacka nötterna grovt. Rosta dem i en torr stekpanna några minuter tills de mjuknat och börjar dofta gott. Häll över dem på en tallrik. 
  2. Mät upp råsocker, vatten och flingsalt i stekpannan. Rör om, koka upp under nån minut och låt det karamelliseras. Det bubblande sockret är klart när det är bärnstensfärgat. Ta pannan av värmen rör ner pekannötterna och blanda om snabbt. Häll upp på bakplåtspapper seperara nötterna och låt stelna. 
  3. Toppa pannacottan med nötterna. 
Njut!!!


Dulche de leche!!!



12 kommentarer:

  1. Låter otroligt gott! Jag gillar sött och salt ihop. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  2. Det låter väldigt gott! Jag har precis idag kokat en burk kondenserad mjölk, men här blev det kakor!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Åhhhh, vad du frestar mig nu!!! Jag kan riktigt känna hur munnen vattnas efter denna säkert himmelskt goda pannacotta!

    Ha en toppenbra helg! Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har roliga minnen med Dulce de leche… Pannacotta ser fantastiskt ut!

    SvaraRadera
  5. Mmmm... låter helt underbart gott. Sött och salt är verkligen en lyckad kombo.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Men åh vad gott! Nu vet jag hur jag ska piffa upp den gamla pannacottan jag inte bjudit på då man tröttnat lite. Men med pecan och salt och så kondenserad mjölk kan det ju inte bli annat än gudomligt gott!

    Trevlig helg :)
    Lena från make a head food

    SvaraRadera
  7. Mhööö så gott det där ser ut!

    SvaraRadera
  8. åh herregud va gott de ser ut,för farligt att ha i mitt kylskåp

    SvaraRadera
  9. Gott gott! att koka kondenserad mjölk står högt upp på min utforska-mat-lista, nu fick jag en spark i baken!

    SvaraRadera
  10. Men vad spännande, det här måste jag testas!

    SvaraRadera
  11. Låter verkligen helt galet gott! Borde fungera att göra med gelésocker också... Om man vill fuska till en pannacotta=)

    SvaraRadera