onsdag 6 februari 2013

BANOFFEPAJ


Jag är nog den sista i hela bloggvärlden som aldrig smakat dulche de leche oj vad jag har missat!!! Jösses så gott det är. Nu finns det ju färdig dulche de leche i affären så man slipper koka själv. Men jag ger er ändå receptet om ni inte hittar färdig dulche de leche eller karamelliserad mjölk som det även heter.
Denna paj är nog det godaste jag ätit man kan inte sluta äta!!

8-10 bitar

200 g digistivekex
100 g smält smör

Fyllning:
1 burk söt kondenserad mjölk, ca 400 g (eller samma mängd färdig dulche de leche)
3 bananer, skivade
3 dl vispgrädde

Garnering:
25 g riven mörk choklad

GÖR SÅ HÄR:

  1. Koka dulche de leche: Lägg den oöppnade burken i en kastrull med en kokbar disktrasa i botten och fyll på med vatten. Ta bort etiketten. Obs!! Burken måste vara helt täckt med vatten, fyll på allteftersom det kokar bort, i annat fall kan burken explodera. Koka i 3 timmar, ju längre kokning desto hårdare toffee.
  2. Smula kexen i matberedare och blanda med det smälta smöret. Tryck ut degen i en form, ca 24 cm i diameter. Ställ kallt tills toffeen är färdig. Eftersom jag använde mig av färdig och ville äta den snabbt så ställde jag in pajbotten i frysen ett litet tag.
  3. Kyl den oöppnande burken i kallt vatten. 
  4. Bred ut smeten över pajskalet. Lägg bananskivor ovanpå och toppa med grädde.
  5. Garnera med flisad choklad. Ställ kallt till servering.


13 kommentarer:

  1. Jag har aldrig smakat denna heller, måste nog ta och göra det snart :)

    SvaraRadera
  2. Välkommen i gänget för alla som ätit dulche de leche. Banoffepaj är farligt gott! :)

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det gott! Banoffepaj är så mumsigt!

    SvaraRadera
  4. Banoffin blir ännu godare med egen kolasås istf den där översöta geggan. Och allra bäst är den dagen efter, när allt stått o göttat ihop sig. Vi gjorde den med pepparkakor istf digestive i julas, det blev verkligen fantastiskt. Inte så flottigt som med digestive.
    Banoffi har varit mitt standardfika-att-göra-till-jobbet sen jag flyttade hem från Dublin 2001. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får prova att göra egen, men jag gillar sött så den färdiga tyckte jag var god. Jag åt den i två dagar efter oxå, och det var riktigt gott!!

      Radera
  5. Visst är det ljuuuvligt! :) Måste göra en snart igen, tror jag. Just nu står semlor på jäsning i mitt kök. Gott det med. ;)

    SvaraRadera
  6. Banofeepaj har jag planerat länge på att baka, det verkar ju hur gott som helst. Digestivekex, kola, banan och grädde, muuuuums!

    SvaraRadera
  7. Jag har faktiskt aldrig smakat heller. Men SOM jag vill smaka! :D Får ta och göra en snart när jag är frisk tror jag :)

    SvaraRadera
  8. har inte ätit sen jag bodde i USA. galet gott!
    Trevlig helg /Lena från make a head food

    SvaraRadera
  9. Det är från Triumfglass! :)

    SvaraRadera
  10. Dulche de leche är verkligen helt livsfarligt att ha hemma i kylen, man kan ju nästan inte sluta nalla av den...

    SvaraRadera
  11. Det är farligt gott med denna paj! Jag tycker dock att den är aningen söt och tror att jag ska lägga på lite hallon också nästa gång för att få någon syrlig smak att bryta med!

    Hoppas du haft en fin helg! Kram

    SvaraRadera