tisdag 7 februari 2012

KYCKLING I RÖD CURRY

Kyckling i röd curry är så gott. Här ingår det kaffirlime blad som inte är så lätt att få tag på. Det har funnits torkade kaffirlime blad i våra butiker här hemma innan, men nu har jag bara hittat torkad smulad kaffirlimeblad. Och det vill jag inte ha. Utan jag fick åka ner till närmast störst stad, Helsingborg och handla mina blad i en thaibutik. Där fanns det frysta så jag passade på att köpa hem rejält. Med inspiration från andra recept med röd curry skapade jag detta.

4-6 pers

1 kg kycklingfilé
3 msk röd curry
2 burkar kokosmjölk
1 röd paprika
3 morötter
några blomkålsbuketter
1 stjälk citrongräs
1 burk strimlade bambuskott
1/2 burk vattenkastanjer
10 st kaffirlimeblad
2 msk fisksås
1 msk socker

GÖR SÅ HÄR:

  1. Strimla kycklingfilén i tunna skivor. Skär paprika och morötter i bitar. Dela blomkålsbuketterna i små bitar.
  2. Banka citrongräset med knivskaftet och strimla den.
  3. Fräs röd curry i olja i en wok. Tillsätt lite kokosmjölk. Lägg i kycklingfilén. Efter nån minut tillsätt lite mer kokosmjölk. Koka färdigt kycklingfilén i curryn och kokosmjölken. Tillsätt paprika, morötter, citrongräs och blomkål.
  4. Stimla kaffirlime bladen i tunna strimlor och tillsätt dem. Smaka av med fisksås och socker. Smaka av och tillsätt ev mer av fisksås och/eller socker.
  5. Tillsätt bambuskotten och vattenkastanjerna och låt bli varmt.



3 kommentarer:

  1. Mums vad gott, älskar kyckling i röd curry =) Ny Ib Laursen-tävling på min matblogg så kika gärna in där och tävla =)

    SvaraRadera
  2. Röd curry är en av favoriterna hos oss... ja thaimat överhuvudtaget, mums!

    SvaraRadera
  3. åh så gott,aldrig hört talas om röd curry men låter ju riktigt gott,de måste ja nog testa.älskar ju gul curry så detta måste nog bli snäppet godare

    SvaraRadera