söndag 11 september 2011

FRANSKBRÖD BULLAR


20 st

Fördeg:
1 dl vatten
3 dl vetemjöl
10 g jäst
1 krm salt

Deg:
4 dl vatten
40 g jäst
1 ägg
1 msk socker
13 dl vetemjöl Special
3 tsk salt

Gör så här:

  1. Blanda ingredienserna till fördegen och ställ den att jäsa i rumstemperatur över natten.
  2. Lös sedan jästen och fördegen i ljummet vatten, blanda ner alla övrigra ingredienser utom saltet och knåda med degblandare i 10 min.
  3. Tillsätt saltet och knåda ytterligare 10 min.
  4. Låt degen jäsa i 30 min. Dela i 20 bitar och rulla till bullar. Platta ut dom lite och sätt på bakplåtspapper.
  5. Pensla med vatten och strö över vallmofrö.
  6. Sätt nu ugnen på lägsta temperatur ca 40-50 grader. Sätt in en skål med vatten i botten och låt bullarna jäsa i ugnen till dubbel storlek.
  7. Ta ut bullarna och värm ugnen till 250 grader.
  8. Sätt in bullarna och spruta in vatten i ugnen med en blomspruta. Efter 10 min sänks temperaturen till 200 grader. Baka bullarna i 22-25 min.
  9. Ta ut bullarna och spruta lite vatten på dem. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar