torsdag 18 augusti 2011

CHOKLADCUPCAKES MED FLUFF


6-8 Stora

3 1/2 dl vetemjöl Special
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 krm salt
1 1/2 dl hackad choklad
1 dl kakao
125 g smör
2 1/2 dl muscuvadosocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl mjölk
1/2 dl kesella

FLUFF:
1 dl smör
1 vaniljstång
1/2 dl kakaopulver
5 dl florsocker
1/2 dl mjölk

GÖR SÅ HÄR:

  1. Sätt ugnen på 200 grader. Rör samman mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt. Sikta genom en sil. Tillsätt den hackade chokladen. Ställ åt sidan. 
  2. Vispa smör och socker pösigt, gärna med elvisp. Häll i kakaon och vispa hastigt ihop. Tillsätt äggen ett i taget under vispning. Tillsätt vaniljsocker, mjölk, kesella och blanda noggrant. 
  3. Blanda ner dom torra ingredienserna och den hackade chokladen. Rör bara om tills ingredienserna blandats. Rör inte för mycket. 
  4. Fördela smeten (gärna med spritspåse) i muffinsformar så att dom är fyllda till 3/4. Ställ ner i en muffinsform. Grädda i 20-25 min. Ta ut och låt svalna på galler. 
FLUFF:
  1. Vispa smöret luftigt med elvisp. Dela vaniljstången och gröp ur fröna. Tillsätt vaniljen och kakaon i smöret. Tillsätt florsockret i omgångar. Blanda i mjölken. 
  2. Spritsa på cupcakes när dom är svala. 

1 kommentar:

  1. Hej Tina!

    Tack för receptet! Jag hade tänkt baka cupcakes för första gången i mitt liv imorgon, haha, och jag tyckte att frostingen lät underbar. Ska testa den imorgon. Jag hoppas att den är fast i konsistensen så att dekoreringen blir skarp :-)

    Återkommer ifall jag lyckades! haha :)

    SvaraRadera