söndag 7 april 2013

BELGISK VÅFFLA TILL FRUKOST


Idag blev det lyxfrukost minsann. Sonen fick ett kombinerat munkjärn/belgiskt våffeljärn av påskharen. Imorse provade vi våffeljärnet och jag gjorde efter Leila Lindholms recept. Vilket blev mycket gott!! 
Blåbär, jordgubbar, banan och äkta lönnsirap på! Mums!!
I vårt våffeljärn fick vi ut 10 st våfflor.

2 ägg
125 g smör
2 1/2 dl mjölk 3 %
2 dl vatten
12 g färsk jäst
1/2 tsk salt
3/4 dl strösocker
3 tsk vaniljsocker
6 3/4 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR:

  1. Seperera äggulorna från vitorna utan att det kommer någon gula i vitorna.
  2. Smält smöret, tillsätt mjölk och vatten och värm tills vätskan är ljummen, ca 37 grader.
  3. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan.
  4. Tillsätt äggulor, salt, strösocker, vaniljsocker och vetemjöl och rör till en slät smet.
  5. Vispa äggvitorna till mjuka toppar i en ren och torr bunke, vänd försiktigt ner den i smeten och låt den vila i ca 20 min.
  6. Värm våffeljärnet, pensla det med lite smält smör och grädda våfflorna i 3-5 min.


6 kommentarer:

  1. Mums, vilken ljuvlig start på dagen!

    SvaraRadera
  2. ÅH så gott, måste köpa ett sånt järn till belgiska våfflor, vilka lyxfrukostar man kan göra :D
    Hoppas du kan hitta något att bidra med till utmaningen!

    SvaraRadera
  3. Vilken våffla! Vi gör ofta våfflor på helgen till frukost, men den här har jag inte testat.
    Ser gott ut!
    Lena från maka e head food

    SvaraRadera
  4. Påskharen kom med samma våffeljärn till mig: Dock har jag bara testat dom små munkarna som blev riktigt rara :-)

    SvaraRadera
  5. Nej, vad gott! Snacka om lyxfrukost. :)

    SvaraRadera
  6. Vilken otroligt frestande bild! Till och med jag, som annars inte är vän av våfflor, blir sugen! Kram! Och vilken snäll påskhare sen!

    SvaraRadera