söndag 6 januari 2013

KLASSISK KLADDKAKA


Jag testade ett nytt recept på kladdkaka. Sonen och jag bakade, han gillar kladdkaka. Detta gick verkligen hem hos honom. Han tog två stora bitar på fredagen, jag en liten. På lördagen passade farmor honom då vi var och såg Hobbit på bio. Farmor tog en liten bit och vår son åt upp HELA som var kvar.  Jag som hade tänkt åhh vad gott med lite kladdkaka på kvällen, men det blev inget med det!!!

150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smält smöret i en kastrull som rymmer 2 liter. Ta kastrullen från värmen.
  3. Rör ner socker, kakao och vaniljsocker i det smälta smöret. Tillsätt äggen ett i taget, under omrörning. Rör till sist ner vetemjölet.
  4. Bred ut smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda kakan i nedre delen av ugnen 17-20 min inte längre, kakan ska vara lös i  mitten.
  5. Låt kakan kallna och ställ den sedan i kylen ca 1 timme. 
Servera med vispad grädde.




7 kommentarer:

  1. Kladdkaka är så gott! Gillade du Hobbit-filmen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott!! Filmen var mycket bra, min man har längtat väldigt länge för att få se den.

      Radera
  2. Tur det är så lätt att svänga ihop en kladdkaka, verkar vara ett bra recept du testat!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är smidigt att baka kladdkaka!! Det är roligt när det blir godkänt av sonen!!

      Radera
  3. Se där, det var väl ett riktigt bra betyg:)
    Visst var filmen bra, vi skulle nästan kunna gå och se den en gång till...

    SvaraRadera
  4. Då är det bara att slänga ihop en till kladdkaka då ;) Kladdkaka är alltid rätt och så lätt att göra, det svåra är väl att få den precis lagom kladdig.

    SvaraRadera
  5. Haha, ja så kan det gå. Det är bara att baka en till tillsammans med sonen och hoppas på att få en bit eller två. :)

    SvaraRadera