söndag 23 december 2012

PEPPARKAKS MACARONS


Julafton imorgon och här har det förberetts en del, sill, köttbullar, rocky road och dessa pepparkaks macarons. Idag ska jag förbereda ris à la malta och koka spareribs som imorgon ska ha en god glaze på sig.
Denna gången jag gjorde macarons gjorde jag efter Mia Öhrns recept. Dom blev mycket bättre än mina förra jag gjorde, dom reste sig mer. Och jag har en vit chokladtryffel i.

50 st

170 g florsocker
110 g siktat mandelmjöl
90 g äggvita
2 msk strösocker

2 tsk pepparkakskrydda

GÖR SÅ HÄR:

  1. Sikta mandelmjölet och var noga med att väga upp rätt mängd. Jag siktade två gånger.
  2. Blanda med florsockret och pepparkakskryddorna och sikta igen.
  3. Vispa äggvitorna fluffigt med elvisp, tillsätt sockret lite i taget och vispa till en maräng.
  4. Vänd ner mandelmjölet i marängen, ta en tredjedel i taget. Blanda till en jämn smet och spritsa ut på en plåt med bakpapper, ca 5 kronors storlek.
  5. Låt torka minst 45 min innan de gräddas i 125 grader i ca 20 min.
  6. Testa att lossna en kaka och grädda ytterligare vid behov.
  7. Låt svalna helt innan de lossas.
Vit chokladkräm:

125 g vit choklad
2 tsk honung
2 msk vispgrädde
1/2 vaniljstång skrapa ur fröna men låt stången vara med i kastrullen

GÖR SÅ HÄR.

  1. Hacka chokladen i bitar och lägg allt i en kastrull. Värm försiktigt tills chokladen smält och ta av från värmen.
  2. Ställ i kylen så att den stelnar till spritskonsistens.
  3. Spritsa på och lägg i hop macarons.


10 kommentarer:

  1. Den här julen har jag varit lat och hoppat över att göra macarons. Dina ser jättefina ut och kul med pepparkakssmak. GOD JUL till dej! Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Jättefina verkligen och ser så goda.Vill önska dig en riktig God Jul.
    Kram Simone

    SvaraRadera
  3. Så fina dom blev, och smaken låter som en riktig fullträff!

    GOD JUL till dej från oss!

    SvaraRadera
  4. SÅ FINA : ) gahhhh vad det ser gott ut : ) Ha en underbar jul stor kram Sofia i Hjo

    SvaraRadera
  5. Vilka fina macarons, tror du får lära mig! ;)
    Jag hade också planer på pepparkaksmakroner men det blev visst inte av men men... julafton imorgon blir det ändå! :)

    En riktigt god jul till dig!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina macarons!
    jag önskar dig en GOD JUL! kram

    SvaraRadera
  7. De blev jättefina och gott med den smaken också. Önskar dig en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  8. Så gott med pepparkaksmacarons! Och fina var dem också :)

    SvaraRadera
  9. Gott! Sugen jag blev nu! De var superfina, måste prova det receptet! :-) God jul!

    SvaraRadera