fredag 21 september 2012

GROVA FRALLOR


Dom här goda bullarna gjorde jag idag, det blev helt klart en favorit. Med linfrö, solrosfrö och kross i, precis det som jag tycker om i bullar. Filmjölken i degen gör bullarna lite syrliga och det gillar jag oxå.

20 st

Dag 1:

1/2 l vatten
1 dl fyrkornskross, eller hälften rågkross och hälften vetekross
1 dl linfrö
1/2 msk salt
1 dl fint rågmjöl

Dag 2:

3 1/2 dl filmjölk
50 g jäst
1/4 dl ljus sirap
1/2 dl solroskärnor
1,4 l vetemjöl special

GÖR SÅ HÄR:

  1. Koka upp vattnet med kross, linfrö och salt. Låt koka ca 10 min. Ta kastrullen från plattan och rör i rågmjölet. Låt kallna och täck med lock eller plastfolie. Låt stå till nästa dag i rumstemperatur.
  2. Dag 2: Blanda ner filmjölken i gröten från dag 1 och värm försiktigt till 37 grader. Lös upp jästen i blandningen. Tillsätt sirap, solroskärnor och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en fast deg och tillsätt mer mjöl om det behövs. Låt degen jäsa övertäckt i 30 min.
  3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela i bitar som formas till ovala bullar. Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar. Låt jäsa ytterligare 30 min.
  4. Sätt ugnen på 250 g. Grädda bullarna mitt i ugnen i 10 min. Låt svalna på galler utan bakduk.




3 kommentarer:

  1. Vad gott! Jag gillar bröd med mycket grejer i!

    SvaraRadera
  2. Bröd är så gott,och nyttiga varianter är ännu godare.ser jättefina ut

    SvaraRadera
  3. Mums så gott med hembakade frallor på helgen :D

    SvaraRadera