söndag 8 april 2012

MARINERAD LAX MED LIME OCH INGEFÄRA



Nu när solen har tittat fram i påsk passar det bra med lite sommarmat med färskpotatis. Den här laxen gör sig bäst på grillen, men vi har bara en kolgrill och den får inte använda eftersom jag bor i lägenhet. När man har den på grillen blir det en extra god yta, lite karamelliserad. Men nu gjorde jag den i ugnen det blir inte samma yta med god ändå.

4 pers

500 g laxfilé
salt, peppar

Marinad:
saften av 2 limefrukter
1 dl rapsolja
2 tsk färsk riven ingefära
1/2 tsk grön tabasco
2 msk flytande honung

GÖR SÅ HÄR:

  1. Skär laxen i fyra bitar.
  2. Vispa samman alla ingredienser till marinaden och krydda med peppar. Häll marinaden i en tjock plastpåse. Lägg i laxen. Låt marinera i minst 30 min.
  3. Grilla laxen 2-3 min på varje sida. Alt i ugn 175 grader i ca 10-15 min.
Servera med en sås gjord av creme fraiche, rödlök och rom. 

1 kommentar: