lördag 26 november 2011

KÅLPUDDING



Detta är min absoluta favoriträtt. Det är inget man gör i en handvändning utan det tar lite tid, men det är det värt. I receptet står det 1 1/2 msk sirap, det tycker jag är för lite. Jag dundrar på rejält med sirap kålen ska smaka sött men inte för sött. Det här receptet är från en bok som heter "Nya Köksskolan" av Görn Helleblad. Det är en gammal bok som jag har haft väldigt länge den är tryckt 93 och i den boken finns gamla klassiker som: Parisersmörgås, Råbiff med tillbehör, Kokt rödspätta med grässlökssås, Friterade räkor med Rhode island sås, Coeur de filet Provencale och mycket mycket mer, men favoritreceptet är ändå Kålpuddingen.

4-5 pers

1/2 vitkålshuvud
1 stor gul lök
ca 2 msk smör till stekning och formen
1 1/2 msk sirap
400 g köttfärs
2 kokta kalla potatisar
2 1/2 tsk salt
svart eller vitpeppar
4-5 dl mjölk

GÖR SÅ HÄR.

  1. Dela kålhuvudet och skär bort stocken, ta också bort det yttersta bladet om det är grovt. Skär kålen i mindre bitar och förväll den, koka upp och koka ett par minuter och slå sedan bort vattnet. 
  2. Låt kålen rinna av ordentligt i ett durkslag. Hetta under tiden upp en stor stekpanna. Skala och skiva löken. Bryn kålen och löken i smöret under stark värme och omrörning hela tiden. Ringla över sirapen på slutet av stekningen.
  3. Blanda färsen med den kokta, mosade potatisen. Krydda färsen med salt och peppar och späd med mjölken i omgångar. Blanda allt väl.
  4. Sätt ugnen på 200 grader. Bred ut hälften av kålen i en smord ugnssäker form. Täck kålen med färsen och sluta med resterande kål. 
  5. Ställ formen på galler mitt i ugnen och grädda i 45-50 min.
Servera med kokt potatis och lingonsylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar