måndag 17 juni 2013

MUSCOVADOGRILLAD LAX MED JORDGUBBSSALLAD


Jordgubbar behöver man inte bara ha i efterrätter och bakverk, utan det är gott i sallader också. Speciellt nu när dom svenska jordgubbarna är här. Laxen får en så god och härlig smak av muscovadosocker, spiskummin och koriander. Ytan blir lite karamelliserad. Perfekt sommarmat och alternativ till sillen nu i midsommar för er som inte gillar sill. Nypotatis/färskpotatis är gott till.
Har dessutom räknat ut att detta ger 13 propoints med salladsosten på 10%. Lägg till points för potatis. Men man kan ju givetvis ta äkta fetaost!!

4 pers

400 g laxfilé
2 msk mörkt muscovadosocker
1 msk flingsalt
2 tsk malen spiskummin
2 tsk malen koriander
1 krm malen chilipeppar
1 krm nymalen svartpeppar

GÖR SÅ HÄR:

  1. Blanda socker, salt och kryddor. Gnid in laxfiléerna med blandningen. Jag tog endast på ovansidan då jag hade de i ugnen.
  2. Grilla på grill ett par minuter på varje sida. Jag gjorde i ugn på 250 grader grill långt upp i ugnen ca 10 min tills ytan karamelliserats lite grann.
Jordgubbssallad:

500 g jordgubbar
1 liten färdig påse babyspenat
1 rödlök
1 dl oliver
100 g grekisk fetaost (jag tog salladsost 10 %)
lite olivolja och vinäger

GÖR SÅ HÄR:

  1. Skölj och snoppa jordgubbarna. Skala och strimla rödlöken fint. Skär fetaosten i tärningar. Blanda jordgubbar, rödlök, babyspenat, oliver och fetaost. Häll på lite olja och vinäger och blanda lätt.
Servera med nypotatis!!




6 kommentarer:

  1. Mums ser gott och vackert ut : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Väldigt gott recept! Och spännande! Det måste testas! :)
    ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Ser verkligen gott ut! Visst är det gott med jordgubbar i sallad... :) Kram

    SvaraRadera
  4. Gud så god laxen ser ut, så spännande med en jordgubbssallad till också :) Somrigt!
    Hoppas du får en underbar midsommarhelg! Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken speciell kryddning på laxen. Den blev jag väldigt nyfiken på att testa nu i midsommar. Jag äter lax ganska ofta och tycker det är gott med nya varianter.
    Kram

    SvaraRadera