lördag 17 november 2012

FESTLIG RISRÄTT


Den här rätten åt jag mycket när jag bodde hemma. Jag vet inte om det är exakt samma recept men det smakar som den iallafall. 

8 pers

ca 1 1/4 liter kokt ris (4 dl okokt)
2 buljongtärningar
3/4-1 kg räkor med skal eller 200-300 g rensade
ca 500 g champinjoner
smör
400-500 g vit sparris på burk
1 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl majonäs
3 ägg
ca 2 dl riven ost

GÖR SÅ HÄR:

  1. Koka riset med buljongtärningarna. Rensa räkorna. Skiva champinjonerna. Häll av spadet från sparrisen och dela den i mindre bitar.
  2. Bred ut riset på ett ugnssäkert fat. Fördela räkor, svamp och sparris ovanpå riset.
  3. Skilj på äggens gulor och vitor. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden. Rör först ner gulorna och majonäsen i den, vänd sist försiktigt ner äggviteskummet. Bred såsen över alltsammans på fatet. Strö över riven ost.
  4. Sätt in fatet i övre delen av ugnen i 225 grader. Grädda tills rätten fått fin färg, 10-15 min.
Rätten går att förbereda fram tills gratineringen, såsen ska vara nygjord. Om riset är kallt, sätt in fatet i mitten av ugnen och grädda ca 25 min i 200 grader.


4 kommentarer:

  1. Det här låter helt i min smak, låter som en bra kvällsrätt. Synd att jag har över 2 mil till affären, annars skulle jag fixat en sådan rätt i kväll. Trevlig lördagskväll önskar Finas mammis
    Förresten, kan man halvera satsen?

    SvaraRadera
  2. Sådana här allt i allorätter är ju så himla bra och detta låter riktigt gott! Vill bara passa på att säga att du har en jättefin och inspirerande blogg och tack för dina fina kommentarer på min blogg:)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ser gott ut och jag tror minsann jag åt någon liknande risrätt när jag bodde hemma :)

    SvaraRadera